Odpowiedź :
Hmm...nie wiem czy o to Ci dokładnie chodziło:
STAROŻYTNOŚĆ (Grecja v - IV w.p.n.e., Rzym I w.p.n.e. - I w. n.e.)
# style:
dorycki (proste, masywne kolumny, np. Partenon),
joński (smuklejsze, ślimacznice lub zwoje, np. Erechtejon na Akropolu),
koryncki (liście akantu, np. Olimpejon w Atenach z II w.p.n.e.)
Cechy:
prostota kompozycji
proste formy geometryczne
statyka
regularne proporcje
harmonia, kanon piękna
Przykłady:
Fidiasz posąg Zeus Olimpijski, posąg Ateny"
"Dyskobol" Myrona
"Doryforos" Polikleta
Nike z Samotraki
Grupa Laokoona
Umierający Gall
* ROMANIZM XI - XII w.
Cechy:
charakter obronny budowli
małe okna
grube mury
okrągłe łuki
rozczłonowana bryła
jednoplanowość
uproszczenie ludzikiej sylwetki
brak prespektywy
Przykłady:
anonimowie, tworzono dla Boga, np.;
kolegiata w Tumie pod Łęczycą
kościół w Strzelnie
drzwi gnieździeńskie
katedra w Pizie
* GOTYK XII - XIV w.
Cechy;
strzeliste łuki
sklepienia żebrowo - łukowe
"lekkie" budowle
ozdoby
Przykłądy:
katedra w Reims
Wit Stwosz, ołtarz mariacki
Hans Memling ołtarz Sądu Ostatecznego
*RENESANS XV - XVI w.
Cechy:
monumentalizm
nawiązanie do wzorów starożytnych
proste formy geometryczne
perspektywa linearna
Przykłady:
zamek na Wawelu
kamieniczki w Kazimierzu nad Wisłą
Leonardo da Vinci
Michał Anioł freski w Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie
Rafael Santi "szkoła ateńska", obrazy z madonną z Dzieciątkiem
Jan van Eyck "Madonna kanclerza rolin"
* BAROK XVII - XVIII w.
Cechy:
wykorzystanie linii krzywej w architekturze
podziały fasady budowli
skłonność do scen dynamicznych
śmiałe zestawienie barw
Przykłady:
Peter Paul Rubens "Przybycie Marii Medycejskiej do Marsylii"
Wilanów
pałac Radziejowskich w Nieborowie
Rembrandt "Lekcja anatomii", "Straż nocna"
*KLASYCYZM XVIII - XIX w.
Cechy:
w architekturze i rzeźbie nawiązanie do sztuki starożytnej i renesansowej
malarstwo - porządek kompozycji, akcentowanie brył (światłocień)
Przedstawiciele:
Łazienki w Warszawie
Brama Brandenburska w Berlinie
Jacques Louis David "Porwanie Sabinek", "Przysięga Horacjuszy"
* ROMANTYZM I poł. XIX w.
skłonność do nastrojowości i symboliki
fascynacja naturą
śmiała kolorystyka
nawiązywanie do stylów historycznych
Przykłady:
pałacyk w Opiniogórze
William Turner "Pożar Parlamentu"
Goya "Rozstrzelanie powstańców madryckich"
* SECESJA XIX - XX w.
linearyzm
płynne formy roślinne
ornamestyka
Przykłady:
wille w Łodzi, np. willa Kindermanna ul. Wólczańska
S. Wyspiański "Staś śpiący"
pomnik Chopina
STAROŻYTNOŚĆ (Grecja v - IV w.p.n.e., Rzym I w.p.n.e. - I w. n.e.)
# style:
dorycki (proste, masywne kolumny, np. Partenon),
joński (smuklejsze, ślimacznice lub zwoje, np. Erechtejon na Akropolu),
koryncki (liście akantu, np. Olimpejon w Atenach z II w.p.n.e.)
Cechy:
prostota kompozycji
proste formy geometryczne
statyka
regularne proporcje
harmonia, kanon piękna
Przykłady:
Fidiasz posąg Zeus Olimpijski, posąg Ateny"
"Dyskobol" Myrona
"Doryforos" Polikleta
Nike z Samotraki
Grupa Laokoona
Umierający Gall
* ROMANIZM XI - XII w.
Cechy:
charakter obronny budowli
małe okna
grube mury
okrągłe łuki
rozczłonowana bryła
jednoplanowość
uproszczenie ludzikiej sylwetki
brak prespektywy
Przykłady:
anonimowie, tworzono dla Boga, np.;
kolegiata w Tumie pod Łęczycą
kościół w Strzelnie
drzwi gnieździeńskie
katedra w Pizie
* GOTYK XII - XIV w.
Cechy;
strzeliste łuki
sklepienia żebrowo - łukowe
"lekkie" budowle
ozdoby
Przykłądy:
katedra w Reims
Wit Stwosz, ołtarz mariacki
Hans Memling ołtarz Sądu Ostatecznego
*RENESANS XV - XVI w.
Cechy:
monumentalizm
nawiązanie do wzorów starożytnych
proste formy geometryczne
perspektywa linearna
Przykłady:
zamek na Wawelu
kamieniczki w Kazimierzu nad Wisłą
Leonardo da Vinci
Michał Anioł freski w Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie
Rafael Santi "szkoła ateńska", obrazy z madonną z Dzieciątkiem
Jan van Eyck "Madonna kanclerza rolin"
* BAROK XVII - XVIII w.
Cechy:
wykorzystanie linii krzywej w architekturze
podziały fasady budowli
skłonność do scen dynamicznych
śmiałe zestawienie barw
Przykłady:
Peter Paul Rubens "Przybycie Marii Medycejskiej do Marsylii"
Wilanów
pałac Radziejowskich w Nieborowie
Rembrandt "Lekcja anatomii", "Straż nocna"
*KLASYCYZM XVIII - XIX w.
Cechy:
w architekturze i rzeźbie nawiązanie do sztuki starożytnej i renesansowej
malarstwo - porządek kompozycji, akcentowanie brył (światłocień)
Przedstawiciele:
Łazienki w Warszawie
Brama Brandenburska w Berlinie
Jacques Louis David "Porwanie Sabinek", "Przysięga Horacjuszy"
* ROMANTYZM I poł. XIX w.
skłonność do nastrojowości i symboliki
fascynacja naturą
śmiała kolorystyka
nawiązywanie do stylów historycznych
Przykłady:
pałacyk w Opiniogórze
William Turner "Pożar Parlamentu"
Goya "Rozstrzelanie powstańców madryckich"
* SECESJA XIX - XX w.
linearyzm
płynne formy roślinne
ornamestyka
Przykłady:
wille w Łodzi, np. willa Kindermanna ul. Wólczańska
S. Wyspiański "Staś śpiący"
pomnik Chopina