Odpowiedź :
3.
Tomasz a Kempis kwestionował nauki zmierzające do oderwania się od siebie i od świata, a zwrócenie się ku Bogu. Według Tomasza kierowanie się zasadą „marność ad marnościami i wszystko marność” polega na tym, by słuchać słów Chrystusa, który zachęca nas byśmy go naśladowali. Należy zrozumieć ducha Chrystusowego i według jego nauki kształtować swoje życie. Głosi on też iż człowiek musi podobać się Bogu w Trójcy Świętej a to oznacza m.in. mieć współczucie dla ludzi, prowadzić prawe życie, wynosić pewną gorliwość ze słuchania Ewangelii oraz co najważniejsze patrzeć na świat sercem. „Marność ad marnościami i wszystko marność”. Wszystko jest marne oprócz jednego: miłować Boga i Jemu służyć. To jest mądrość najwyższa: przez odrzucenie świata dążyć do Królestwa niebieskiego. Marnością jest pragnąć długiego życia, a nie dbać o życie dobre. Marnością jest gromadzić bogactwa, które przeminą, i w nich pokładać nadzieję. Marnością także – zabiegać o własne znaczenie i piąć się na coraz wyższe szczeble godności. Marnością – iść ślepo za zachceniami ciała i szukać tego, co kiedyś przyjdzie ciężko odpokutować. Tomasz a Kempis uświadamia iż kierowanie się tą zasadą pozwala otrzymać łaskę i miłość Boga. Miłość do Chrystusa jest trwała i nieprzemijalna a wszystko co ziemskie z wiekiem przemija. Tak więc marnością jest poszukiwanie złudnych bogactw i pokładnie w nich nadziei a największą mądrością życiową jest odnaleźć w swym życiu Jezusa,wzgardzić sprawy tego świata i dążyć do Królestwa Bożego.
5. a)książęta i rycerze uczestniczyli w krucjatach z myślą o zdobywaniu nowych ziem i łupów, chłopi szukali ucieczki przed głodem i wyzyskiem. Miasta wł. pragnęły przy militarnej pomocy Zachodu złamać hegemonię handlu bizantyjskiego.
Tomasz a Kempis kwestionował nauki zmierzające do oderwania się od siebie i od świata, a zwrócenie się ku Bogu. Według Tomasza kierowanie się zasadą „marność ad marnościami i wszystko marność” polega na tym, by słuchać słów Chrystusa, który zachęca nas byśmy go naśladowali. Należy zrozumieć ducha Chrystusowego i według jego nauki kształtować swoje życie. Głosi on też iż człowiek musi podobać się Bogu w Trójcy Świętej a to oznacza m.in. mieć współczucie dla ludzi, prowadzić prawe życie, wynosić pewną gorliwość ze słuchania Ewangelii oraz co najważniejsze patrzeć na świat sercem. „Marność ad marnościami i wszystko marność”. Wszystko jest marne oprócz jednego: miłować Boga i Jemu służyć. To jest mądrość najwyższa: przez odrzucenie świata dążyć do Królestwa niebieskiego. Marnością jest pragnąć długiego życia, a nie dbać o życie dobre. Marnością jest gromadzić bogactwa, które przeminą, i w nich pokładać nadzieję. Marnością także – zabiegać o własne znaczenie i piąć się na coraz wyższe szczeble godności. Marnością – iść ślepo za zachceniami ciała i szukać tego, co kiedyś przyjdzie ciężko odpokutować. Tomasz a Kempis uświadamia iż kierowanie się tą zasadą pozwala otrzymać łaskę i miłość Boga. Miłość do Chrystusa jest trwała i nieprzemijalna a wszystko co ziemskie z wiekiem przemija. Tak więc marnością jest poszukiwanie złudnych bogactw i pokładnie w nich nadziei a największą mądrością życiową jest odnaleźć w swym życiu Jezusa,wzgardzić sprawy tego świata i dążyć do Królestwa Bożego.
5. a)książęta i rycerze uczestniczyli w krucjatach z myślą o zdobywaniu nowych ziem i łupów, chłopi szukali ucieczki przed głodem i wyzyskiem. Miasta wł. pragnęły przy militarnej pomocy Zachodu złamać hegemonię handlu bizantyjskiego.