jakie zmiany wprowadzil wagner?​



Odpowiedź :

Odpowiedź:

Po napisaniu Lohengrina, Wagner przestał komponować na okres 5 lat, które poświęcił na napisanie najważniejszej pracy teoretycznej pt. Opera i dramat. W pracy tej kompozytor przedstawił swoje poglądy dotyczące reformy opery. Były one reakcją przeciw operze włoskiej, w której treść dramatyczna zeszła na drugi plan, ustępując miejsca muzyce. Nowy, postulowany przez siebie rodzaj opery, Wagner nazywał dramatem muzycznym (podkreślając w ten sposób nawiązanie do dramatu starogreckiego z prymatem słowa). Lista najistotniejszych zmian Wagnera obejmowała ściślejsze zespolenie tekstu z muzyką oraz połączenie krótszych odcinków w sceny będące jednolitą, większą całością.

Dramat muzyczny Wagnera stanowi syntezę sztuk (Gesamtkunstwerk), oprócz tekstu i muzyki ogromne znaczenie miała dla kompozytora scenografia, taniec oraz gra aktorska. Kompozytor twierdził, że muzyka powinna ściśle podążać za tekstem. Jednym ze skutków tej tezy jest specyficzna fraza wagnerowska, na ogół zbudowana z krótkich motywów, tworzących w efekcie tzw. niekończącą się melodię (unendliche Melodie).

Usunięta została tradycyjna uwertura, będąca dotąd często rodzajem muzycznego streszczenia opery, zamiast niej pojawił się krótki wstęp (Vorspiel) wprowadzający w nastrój dramatu. W operach wzrosła funkcja i znaczenie motywów przewodnich (Leitmotiven), symbolizujących osoby, przedmioty, myśli, idee. Motywy te pojawiają się w partii orkiestry i wyprzedzają akcję sceniczną – w ten sposób zapowiadają lub wywołują u słuchacza pożądane skojarzenie. Rolę motywów przewodnich może spełniać akord, ugrupowanie rytmiczne, motyw czy fraza muzyczna.

W dramacie Wagnera przewagę zyskały recytatywy będące bardziej dramatycznym sposobem przekazu treści słownej. Wagner zmienił także funkcje orkiestry – dotąd stanowiła ona w miarę prosty akompaniament, u Wagnera zostaje rozbudowana, poszerzona o nowe instrumenty (m. in. tuby wagnerowskie), a jej funkcją jest też wyrażanie tego wszystkiego, czego nie można wypowiedzieć samymi słowami.

Dramaty Wagnera charakteryzują się także dużymi wymaganiami względem solistów. Wokaliści u Wagnera winni posiadać głosy o olbrzymiej skali i sile brzmienia. :D

Inne Pytanie