ŚRODKI STYLISTYCZNE. Proszę na jutro.
1. zestawienie wyrażeń o przeciwnym znaczeniu pełniące funkcję metafory lub paradoksu to:
a. onomatopeja
b. oksymoron
c. anafora
d. epifora
2. rozdzielenie zdania lub cząstki składowej między koniec jednego wersu i początek drugiego to:
a. oksymoron
b. przerzutnia
c. przenośnia
d. epifora
3. Kocham cię wyrazy i zmienia ich znaczenie na np. pola malowane zbożem
a. epifora
b. apostrofa
c. przenośnia
d. animizacja
4. powtarzanie tego samego wyrazu lub zwrotu na początku kilku kolejnych zdań, wersów, strof np. Gdzie bursztynowy świerzop gryka jak śnieg biała, gdzie panieńskim rumieńcem dziecięlina pała:
a. anafora
b. apostrofa
c. przerzutnia
d. peryfraza
5. nadaje zjawisko przyrody, zwierzętom, rzeczą, roślinom cechy jednej ludzkiej na przykład. to kapusta, sędziwuje strzelając łysiny a personifikacja
b. onomatopeja
c. przenośnia
d. uosobienie
6. nadaje przedmiotom i zjawiskom cechy istot żywych na przykład domu dostatek mieszka i porządek, Cicha grusze siedzą
a. apostrofa
b. antropomorfizm
c ożywienie
d. animacja
7. zastępuje nazwę lub wyrażenia przed rozbudowane równoważnik znaczeniowy to:
a. peryfraza
b. epifora
c. przenośnia
d. epitety
8. naśladowanie rozmaitych odgłosów za pomocą z dźwięków mowy na przykład jęczy cyk to:
a oksymoron
b peryfraza
c dźwiękonaśladownictwo
d onomatopeja
9. powtarzanie tego samego wyrazu lub zwrotu na końcu kilku kolejnych wersów zdań zwrotek np wciąż tę zdradziecką strunę, melodyję zmąca, muzyk bierze do prymów, urywa takt, zmąca
a apostrofa
b przerzutnia
c anafora
d epifora
10. bezpośredni zwrot do kogoś lub czegoś z prośbą o coś na przykład o Tymczasem przenoś moją duszę utęskniona... wszak to me zaręczyny, zagraj że Jankielu...
a peryfraza
b apostrofa
c antropomorfizm
d żaden z tych środków​