Jakie są imiona Boga oraz znaczenie w Nowym i Starym testamencie?



Odpowiedź :

Kebsio

W kręgu kultury hebrajskiej imię wyrażało charakter osoby noszącej je, a poznanie czyjegoś imienia, nadanie lub zmiana imienia - mogły wyrażać zmianę relacji między osobami lub między osobą a światem. Bóg wielokrotnie podkreślał fakt zajścia zmian takich relacji przez zmianę imienia (np.Abram/Abraham, Jakub/Izrael, Szymon/Piotr). Warto wiedzieć, że podobne przeżycie czeka także Ciebie (mamy nadzieję!): w Księdze Apokalipsy jest opisane nawiązanie nowej relacji między Bogiem a zbawionym człowiekiem (otrzyma on biały kamyk, a na nim wypisane imię nowe; Ap 2,17). Ujawnienie komuś swojego imienia - oznaczało wejście z tym kimś w bliższą relację.

Bóg objawił swoje Imię po raz pierwszy Abrahamowi (opis: Rdz 17,1). Objawienie imienia  El Szaddai (Bóg Wszechmocny) Abrahamowi stanowi jednocześnie objawienie głównych cech "charakteru" Boga; ujawnia nie tylko fakt wszechmocy Boga, ale też stanowi rodzaj przyzwolenia na poznawanie Boga przez człowieka. Ofiarowanie człowiekowi przez Boga poznania Jego Imienia - oznaczało także ofiarowanie wspólnoty, poczucia społeczności, bliskości.

"Ja Jestem" (hebrajski tetragram JHWH ) wyraża bliskość Boga i Jego troskę o ludzi; to Imię Boga jest otoczone wielkim szacunkiem i nie wymawiane przez pobożnych Żydów również dzisiaj. Poza nim używano na oznaczenie Boga m.in.słów:

Adonai - "mój Pan" (np.Iz 3,1); tak również zwykle czytano - i czyta się do dzisiaj - Tetragram (występujące w tekstach biblijnych spółgłoski JHWH), z szacunku dla Bożego Imienia; dlatego też w wielu współczesnych przekładach Biblii w miejsce występującego w oryginale Tetragramu wpisuje się "Pan" - wynika to z szacunku dla Bożego Imienia Jahwe.

Elohim - "Bóg" (np.Rdz 1,1;33,20). W Starym Testamencie istnieje kilka imion Boga z przedrostkiem El ("Bóg"), szczególnie często pojawiają się one w Księdze Rodzaju. Można tu znaleźć m.in. imiona El Elion ("Bóg Najwyższy", Rdz 14,18), El-Roeh ("Bóg, który widzi", Rdz 16,3), El Olam ("Bóg wiekuisty", Rdz 21,33), El Szaddai ("Bóg Wszechmogący", Rdz 17,1 - jest to pierwsze imię, pod jakim Bóg dał się poznać).

Melek - "Król" (np.Ps 29,10).

Sebaoth (Pan Zastępów) (np.2Sm 5,10) - wyraża koncepcję Boga jako wojownika.