kultura średniowiecznej Europy notatka​ na historię!!



Odpowiedź :

Odpowiedź:

http: / / www .tomaszewska.com .pl/2lo.1 z.5r.6n.kultura.sredniowiecza

1. Cechy kultury średniowiecznej:

a) uniwersalizm

  • nie rozwijały się oddzielne kultury narodowe,
  • pod wpływem chrześcijaostwa wykształcił się jeden wzorzec (było to związane z tym, że duchowni byli jedynymi ludźmi wykształconymi: umieli czytad i pisad, byli pisarzami i uczonymi, strzegli spuściznę antyczną),
  • teocentryzm – Bóg w centrum zainteresowania,
  • ludzi łączył wspólny pogląd na świat (memento mori – pamiętaj o śmierci). Wiązała się z tym konkretna obyczajowośd – asceza, czyli umartwianie się poprzez posty, biczowanie, zaniedbywanie higieny ciała,
  • propagowała ideał:

świętego (św. Franciszek z Asyżu, św. Wojciech Polsce),

  • władcy (Ludwik IX Święty we Francji, Bolesław Chrobry w Polsce). rycerza (Roland na Zachodzie, Zawisza Czarny w Polsce)
  • język łacioski był językiem uniwersalnym, w którym tworzono wszystkie teksty,
  • istniał jednolity system szkolnictwa, opierający się na szkołach przyklasztornych i przykatedralnych, w których wykładano 7 sztuk wyzwolonych,
  • filozofia średniowieczna była filozofią chrześcijaoską – tomizm,
  • wspólne cechy architektury – we wczesnym średniowieczu w Europie Południowo –Wschodniej rozwijała się architektura bizantyjska, a w Zachodniej najpierw karolioska i ottooska, a od X w. rozwijała się architektura romaoska, później od XIII – gotycka,
  • wspólne cechy obrzędowości rycerskiej (pasowanie na rycerza, turnieje),
  • przekazywanie kultury przez wędrownych twórców zwanych wagantami, opiewanie bohaterów w poezji trubadurów, minesingerów,
  • klasztory były ośrodkami życia umysłowego – działalnośd dominikanów, franciszkanów i cystersów,

b) elitarnośd – była to kultura elit,

c) literatura, sztuka oraz nauka odgrywały służebną rolę wobec religii; dominowała w nich tematyka

chrześcijaoska, ich celem miała byd krzewienie wiary i głoszenie chwały Boga,

d) obrazy – malowidła, płaskorzeźby, rzeźby były „Biblią ubogich” (Biblia pauperum); za jej pomocą

wyjaśniano prawd wiary, zaznajamiano niepiśmiennych ludzi z żywotami świętych, historią biblijną

2. Znaczenie symboli i rytuałów.

a) dzieła sztuki średniowiecznej miały sens dosłowny i symboliczny,

b) w sztuce romaoskiej celowo zniekształcano naturę w celu uwydatnienia treści przenośnych;

rzeczom, roślinom i zwierzętom nadawano sens symboliczny; również kolory miały znaczenie. W

sztuce gotyckiej położono natomiast nacisk na naśladowanie natury,

c) nacisk kładziono na rytuały i ceremonie, które miały duże znaczenie dla ludzi, którzy byli

analfabetami. Do ceremonii tych zaliczamy: uroczysty hołd lenny, ceremonialne wjazdy i

pogrzeby, koronację, świąteczne ceremonie liturgiczne których oprawa była bardzo bogata

(służyły temu celowi kunsztowne przedmioty i naczynia liturgiczne),

d) znaczenie symboliczne miały herby rycerskie i herby miast.

3. Rozwój piśmiennictwa i czytelnictwa.

a) do XIII w. czytad i pisad potrafili przede wszystkim duchowni, którzy byli w tej dziedzinie

monopolistami; olbrzymia większośd społeczeostwa to analfabeci. Nawet pod koniec

średniowiecza umiejętnośd pisania i czytania zastrzeżona była dla wąskiego grona – elit,

b) rozwój miast i szkolnictwa miejskiego przełamał monopol księży i zakonników na tę umiejętnośd.

Była ona konieczna w takich zawodach jak: notariusz, lekarz, kupiec, prawnik,

c) rozwój administracji monarszej przyczynił się do wzrostu zapotrzebowania na wykształconych

urzędników,

d) w XIV i XV w. upowszechniło się czytelnictwo wśród elit świeckich. Przyczyniło się do tego

zmniejszenie formatu ksiąg i zmniejszyły się koszty ich wytwarzania – zrezygnowano z bogatych

zdobieo i zastąpiono pergamin papierem. Były to głównie osobiste modlitewniki, poradniki życia

duchowego, ewangeliarze, psałterze,

e) rozwijała się epistolografia – prywatna korespondencja

f) pod koniec średniowiecza w 1450 r. Jan Gutenberg wynalazł ruchomą czcionkę, co

zrewolucjonizowało piśmiennictwo – dzięki drukowi książek było ich dużo więcej i stały się

bardziej dostępne.

4. Architektura średniowiecza

a) architektura bizantyjska, arabska, frankooska - prezentacja rozdział IV

b) porównanie architektury romaoskiej i gotyckiej

Architektura romaoska X – XII w.

5. Szkolnictwo

6. Filozofia średniowiecza

a) tomizm – św. Tomasz z Akwinu – oficjalna filozofia Kościoła katolickiego:

  • opierał się na filozofii Arystotelesa,
  • atrybutami bytu są: prawda, piękno, dobro. Zło jest brakiem dobra,
  • każdy byt dąży do doskonałości, a przeznaczeniem człowieka jest poznanie najwyższego dobra,
  • człowiek posiada władze poznawcze (zmysły i intelekt) oraz władze pożądawcze (emocje i uczucia). Władze poznawcze są nadrzędne,
  • dusza ludzka łączy się z ciałem, gdyż dzięki niemu może poznawad świat; uważał, że ma mniejsza wartośd niż objawienia,
  • istnieje hierarchia bytów. Człowiek znajduje się między aniołami a zwierzętami.
  • wskazał 5 argumentów na istnienie Boga

b) Wilhelm z Ockham – był franciszkaninem i profesorem uniwersytecie w Oxfordzie

  • był przeciwnikiem tomizmu, uważał, że nie można udowodnid ani objawieo ani istnienia Boga,
  • rozdzielił teologię od filozofii. uważał, że ludzki rozum nie jest w stanie analizowad prawd wiary. W kwestiach religijnych człowiek winien odwoład się do nauki kościoła,
  • przeciwstawiał poznanie zmysłowe rozumowemu. Uważał, że nauka winna zajmowad się jedynie kwestiami indywidualnymi, a nie ideami,
  • uważał, że nauka może zajmowad się tylko rzeczami,

7. Literatura

a) cechy literatury średniowiecznej:

  • anonimowośd,
  • propagowanie ideałów średniowiecza (ideału rycerza, władcy, świętego),
  • twórczośd w języku łacioskim (nie tworzono dzieł w językach narodowych)
  • księgi pisane ręcznie, przepisywane w skryptoriach,
  • księgi pięknie iluminowane.

b) literaturę świecką propagowali wędrowni artyści waganci:

  • tworzyli dzieła parodiujące i wyśmiewające otaczający świat i rzą

c) eposy rycerskie

  • Pieśń o Rolandzie,
  • Poemat o Cydzie,
  • Opowieśd o rycerzach okrągłego stołu,
  • Pieśń o Nibelungach

d) kroniki:

  • Gall Anonim, Wincenty Kadłubek, Janko z Czarnkowa, Jan Długosz, Thietmar

e) utwory religijne