Rzucono sto razy czworościenną kostką do gry i otrzymano następujące wyniki:



Rzucono Sto Razy Czworościenną Kostką Do Gry I Otrzymano Następujące Wyniki class=

Odpowiedź :

Statystyka (mediana, moda, średnia arytmetyczna, odchylenie standardowe).

Rzucono sto razy czworościenną kostką do gry i otrzymano następujące wyniki:

0,2 · 100 = 20 razy 1 oczko

0,3 · 100 = 30 razy 2 oczka

0,35 · 100 = 35 razy 3 oczka

0,15 · 100 = 15 razy 4 oczka

a) Wyznacz medianę i modę wyrzuconych oczek:

[tex]\bold{Mediana = 2,5}\\\\\bold{Moda = 3}[/tex]

b) Oblicz średnią liczbę oczek w jednym rzucie:

[tex]\bold{\overline{X}=2,45}[/tex]

c) Oblicz odchylenie standardowe od średniej liczby oczek w jednym rzucie. Wynik zaokrąglij do dwóch miejsc po przecinku.

[tex]\bold{\sigma=\sqrt{0,9475}\approx0,97}[/tex]

ROZWIĄZANIA:

a)

Mediana uporządkowanego rosnąco/malejąco ciągu prób, jest to:

  • wartość środkowa gdy liczba prób jest nieparzysta;
  • średnia arytmetyczna dwóch środkowych prób.

Mamy 100 prób. Czyli mediana będzie średnią arytmetyczną dwóch środkowych (50 i 51).

20 x 1, 30 x 2, 35 x 3, 15 x 4

Czyli 2 i 3.

[tex]Mediana=\dfrac{2+3}{2}\\\\\huge\boxed{Mediana=2,5}[/tex]

Moda (dominanta) - próba, która występuje najczęściej.

[tex]\huge\boxed{Moda=3}[/tex]

b)

Średnia arytmetyczna ciągu liczb, jest równa ilorazowi sumy wszystkich liczb przez ich ilość:

[tex]\overline{X}=\dfrac{x_1+x_2+x_3+...+x_n}{n}[/tex]

Obliczamy średnią:

[tex]\overline{X}=\dfrac{20\cdot1+30\cdot2+35\cdot3+15\cdot4}{100}\\\\\huge\boxed{\overline{X}=2,45}[/tex]

c)

Wariancja:

[tex]\sigma^2=\dfrac{(x_1-\overline{X})^2+(x_2-\overline{X})^2+(x_3-\overline{X})^2+...+(x_n-\overline{X})^2}{n}[/tex]

Odchylenie standardowe (pierwiastek kwadratowy wariancji):

[tex]\sigma=\sqrt{\sigma^2}[/tex]

Obliczamy wariancję:

[tex]\sigma^2=\dfrac{20\cdot(1-2,45)^2+30\cdot(1-2,45)^2+35\cdot(1-2,45)^2+15\cdot(1-2,45)^2}{100}\\\\\boxed{\sigma^2=0,9475}[/tex]

Obliczamy odchylenie standardowe:

[tex]\huge\boxed{\sigma=\sqrt{0,9475}\approx0,97}[/tex]

Częstość względna zdarzenia to częstość występowania danego zdarzenia losowego. Aby policzyć ilość otrzymanych wyników dla zdarzenia[tex]x_n[/tex], należy pomnożyć częstość względną danego zdarzenia przez ilość wszystkich wyników.

Inne Pytanie