ącznik 1
Tekst I
Sam tytuł [...] powieści Henryka Sienkiewicza [...] Quo vadis (Warszawa 1896,
druk w „Gazecie Polskiej" od 1894), streszczający legendę o zatrzymaniu św.
Piotra wychodzącego podczas prześladowania chrześcijan z Rzymu przez zjawę
Chrystusa, wskazuje (na to], że autor patrzy na tzym ze stanowiska chrześcijań
skiego i z tego stanowiska piętnuje [rozpasane życie Rzymian] [...], ale głębokie
wykształcenie klasyczne i rozmiłowanie w pięknie starożytnym pozwala mu [...]
ukazać i owo piękno zmysłowe jako odpowiednik piękna moralnego wyznawców
Chrystusa. Jego wizja piękna pogańskiego robí takie wrażenie, jak rzymskie obrazy
Henryka Siemiradzkiego [...]. Nie wiem, czy [...] Dirce chrześcijańska z r. 1896
znana już była Sienkiewiczowi z jakiegoś szkicu, gdy pisał kulminacyjną scenę
swej powieści (t. III, r. 23: Ligia przywiązana do tura na arenie), ale to pewne,
że znał sławne Pochodnie Nerona z r. 1876 i wiele innych obrazów ze świata
greckiego i rzymskiego [...]. Jakkolwiek było, to pewne, że do wyrażenia w słowach
wizji antycznych Siemiradzkiego wiodła go doskonała znajomość Grecji i Rzymu,
udokumentowana Wycieczka do Aten¹ i prześlicznym Listem z Rzymu Na wybranie
czasów Nerona wpłynęła, prócz obrazów Siemiradzkiego, powieść Kraszewskiego
Rzym za Nerona, z której, prócz tła, utkwiły mu w pamięci dzieje nawrócenia Juliusa
Flaviusa pod wpływem miłości do chrześcijanki i jego przyjaciela, hulaki Luciusa
Helvidiusa, na widok męczeństwa chrześcijan. Ten motyw przeniósł Sienkiewicz
na swego Chilona [...]. Tu czytał również o cnotliwej wdowie Celii, zastąpionej
u niego przez Pomponię Grecynę [...]. O tych inspiracjach], odebranych przez
Sienkiewicza od Kraszewskiego, wspominamy tylko dlatego, by zwrócić uwagę
na [...] rozwój literatury [...], który sprawia, że następca może pewne motywy
przedstawić doskonalej niż znany mu poprzednik. [...]
więc Tacyta, Swetoniusza i innych. Rozejrzał się więc po literaturze francuskiej
mowej Kraszewskiego i studiowaniu starożytnych źródeł przez niego wskazanych,
Ale Sienkiewicz był zanadto wielkim Europejczykiem, by poprzestać na tradycji do-
i tu, prócz paru powieści z czasów Nerona, znalazł Renana studium o Neronie
pt. Antychryst (1873). Tu występuje przy boku Nerona Petroniusz taki właśnie jak
u Sienkiewicza, a różniący się od Petroniusza Tacytowego [...]
Tekst II
QUO VADIS. Powieść z czasów Nerona, powieść H. Sienkiewicza [...]. Pomysł jej
wyrósł ze znamiennej dla kultury XIX w. mody na dziela o tematyce antycznej
i wczesnochrześcijańskiej oraz dobrej orientacji autora w
topografii i pamiątkach
kultury staroż. Rzymu. Orientację tę, opartą na le' turze dzieł Tacyta i Swetoniusza
oraz XIX-wiecznych historyków, jak E. Renan (Antychryst), i pisarzy, jak [...]
Krasiński (Irydion), Kraszewski (Rzym za Nerona), Sienkiewicz łączył z podziwem
dla płócien [...] H. Siemiradzkiego [...]. Do inspiracji tych trzeba dodać wywody
W. Kętrzyńskiego o Słowianach, m.in. o Lygach (1868), których uczony ten
uważał za lud mieszkający między Wisłą a Odrą, oraz studium K. Morawskiego
Petroniusz-Arbiter (1894).Z tekstu Tadeusza Spinki wypisz jeden fakt i jedna opinie​