DAJE 100 PKT BŁAGAM O POMOC Z PRACY DOMOWEJ Z WOSU
Ponieważ wiadomo, że posiadanie władzy bardzo często – choć nie bezwyjątkowo –
korumpuje ludzi, ponieważ ludzie, którzy przez długi czas cieszyli się jakimś znacznym
zakresem władzy, mają w końcu poczucie, że władza należy im się na mocy porządku
natury, podobnie jak władza dawnych monarchów miała być z boskiego nadania, a gdy ją
z jakichś powodów utracą, uważają to za katastrofę kosmiczną, ponieważ walka o władzę
jest głównym źródłem wojen i wszelkich okropności świata, pojawiły się dziecinne utopie
anarchistyczne, które znalazły na to wszystko zbawienne lekarstwo: zlikwidować w ogóle
władzę. Co więcej, utopie takie głoszą czasem tacy myśliciele, którzy nadają władzy sens
najszerszy, powiadając na przykład, że władza rodziców nad dziećmi jest z natury rzeczy
okropną tyranią: wynikałoby stąd, że gdy rodzice uczą dzieci ojczystej mowy, to sprawują
nad nimi tyrańską przemoc, odbierając im wolność, i że najlepiej byłoby zostawić je
w stanie zwierzęcym, by same sobie wymyśliły język, obyczaje i całą kulturę. Ale anarchizm
mniej absurdalny ma na myśli zniesienie władzy politycznej: zlikwidujemy wszelkie rządy,
administrację i sądy, a ludzie będą się cieszyli przyrodzonym braterstwem. [...]
Nie, władzy zlikwidować nie można, można tylko lepszą zastąpić gorszą albo czasami
odwrotnie. Nie jest niestety tak, że gdy władzy politycznej nie będzie, wszyscy staną się
braćmi; skoro interesy ludzi są skłócone z natury rzeczy, nie z przypadku, skoro niepodob-
na przeczyć temu, że nosimy w sobie pewne zasoby agresji, skoro potrzeby i zachcianki
nasze mogą rosnąć w nieskończoność, to gdyby instytucje władzy politycznej cudem
wyparowały, wynikiem byłoby nie powszechne braterstwo, ale powszechna rzeź.
Źródło: L. Kołakowski, Mini wykłady o maksi sprawach, Kraków 1999, s. 7–15.
a) Podaj nazwę teorii genezy państwa, do której odwołał się autor.
b) Odpowiedz, jakie negatywne zjawiska wiążą się – zdaniem autora – z funkcjonowa-
niem instytucji władzy.
c) Wyjaśnij, dlaczego – według autora – konieczne jest istnienie władzy.